Tule tutustumaan!

VOIMAtreeni

Voimatunti_Yrityskuvat_006Voimatunnilla tehdään vastusharjoittelua pienryhmissä. Ohjaajan tehtävä on opettaa painoharjoittelutekniikoiden oikeat liikeradat, joka ovat tehokkaita ja turvallisia sekä kannustaa jokaista kehittymään omalla tasollaan.

Alkulämmittelyssä tehdään kevyempiä liikkeitä, joilla tähdätään nivelten, lihaskalvojen, lihasten ja keskivartalon tuen valmistamiseen voimaliikkeitä varten. Voimaharjoittelussa tehdään erilaisia sarjoja, toistomääriä ja pattereita liikkeistä, jotka kehittävät monipuolisesta kehon päälihasryhmiä, lihasketjuja ja nostavat voimatasoja. Tunnin lopuksi tehdään tukilihasliikkeitä ja aktiivista palautusta. Tunnille voi tulla, vaikkei olisi koskaan tehnyt vastusharjoittelua, sillä tekniikat ohjataan kädestä pitäen ja jokaiselle etsitään sopiva vastus, josta harjoittelu voi alkaa.

Ryhmäliikuntasalissa tapahtuva voimaharjoittelu on lähes aina kestävyyspainotteista. Sarjat ovat pitkiä ja vastukset pieniä. Lihaskestävyysharjoittelu on tärkeää arkisen jaksamisen kannalta ja sitä pitäisikin tehdä säännöllisesti. Lihaksen voimatasot eli perusvoima ja maksimivoima taas vaikuttavat isommissa ponnistuksissa ja lyhyempikestoisissa voimaa vaativissa tilanteissa. Keho tottuu helposti samantyyliseen harjoitteluun, joten kestävyyspainotteisesti harjoittelevien olisi hyvä tehdä välillä myös voimaa rakentavaa harjoittelua. Voimatunnilla keskitytään osaavan valmennuksen avulla tekemään perusvoima- ja voimakestävyysharjoitteita, joissa vastukset ovat perinteistä kestävyysvoimaharjoittelua (esim. Bodypymp) isommat ja toistomäärät pienemmät.

Voiman kehittyminen tapahtuu, kun lihas rasitetaan loppuun asti ja keho saa tarpeeksi hyvänlaatuista ravintoa sekä lepoa. Lihaskipu kovan harjoituksen jälkeen on hyvä merkki siitä, että rasitus on ollut tarpeeksi kova, jotta kehitystä tapahtuisi. Voimatunnin jälkeisenä päivänä (tai niin kauan kun lihaskivut jatkuvat) on hyvä pitää välipäivä vastusharjoittelusta ja antaa kehon palautua. Jos haluat tehdä harjoituksen seuraavana päivänä, suosittelemme käymään aerobisilla tunneilla tai kehonhuollossa.

Keväällä 2017 ohjaajana Siiri.